Deshihk ´s Blog ?

SEO (optimalizace pro vyhledávače) a jak na ni

Spousta lidí procházející skrze různá fóra zabývající se tvorbou webů a jejich propagací určitě narazí na "tajemnou" zkratku SEO. Nejdříve si musíme tuto zkratku vysvětlit, než dojdeme k nějakým základním užitečným faktům.

SEO (Search Engine Optimization) znamená optimalizaci pro vyhledávače, takže se jedná o optimalizaci (přizpůsobení) vaší stránky a její propagaci tak, aby se nacházela na předních příčkách vyhledávačů na určitá klíčová slova (keywords).

Samotná optimalizace se dělí na takzvané on-page a off-page faktory. On-page značí úpravu samotného kódu stránky, obsahu / textu apod. Mezi off-page patří linkbuilding (budování zpětných odkazů), takže snaha, aby na vaše stránky které optimalizujete odkazovaly kvalitní weby.

On-page optimalizace

Sem patří kódová část stránky, která by měla být samozřejmě validní podle daných dokumentací. Tomuto kroku sám nevěnuji moc velkou pozornost, jen se snažím, aby moje weby neměly základní chyby v kódu (ale do hloubky validitu neřeším). Když vezmeme kód stránky od shora, tak by měl být pro správnou optimalizaci vyplněn TITLE tag (pro každou stránku unikátně), v němž by se mělo objevovat KW (klíčové slovo na které optimalizujeme).

Dále není špatné vyplňovat tag KEYWORDS (sice mu většina vyhledávačů už nedává žádný význam, protože se ho dost zneužívalo, ale když ho vyplníte, ničím si neublížíte) a tag DESCRIPTION (stručný popis vaší stránky), který například Google používá jako nadpis vašeho webu v SERPu (Search Engine Results Page - výsledky vyhledávání).

Jako další část optimalizace je vyplňování ALT tagů u všech obrázků na webu, díky kterým také můžete získat návštěvníky, například z různých databází obrázků, jako je například Google Images.

Hlavní částí on-page optimalizace je samotný obsah (text) stránky. Měl by obsahovat kvalitní informace společně s vhodně umístěnými klíčovými slovy. S těmi klíčovými slovy se to nesmí přehánět, vznikl by nám přeoptimalizovaný text, který vyhledávače nemají rádi a často ho postihují.

Psát text tak, aby byl čtivý pro čtenáře a zároveň "SEO optimalizovaný" pro vyhledávače není vůbec lehký úkol a proto vznikl tzv. copywriting (psaní textů s důrazem na SEO).

Samotný text by měl být strukturován pomocí tagů h1 (kam patří hlavní nadpis s vším klíčovým slovem) dále další nadpisy pomoc tagů h2,h3,h4 apod. Také zvýrazňování důležitých slov (klíčových) pomocí tagů STRONG a nebo EM má vliv na celkový výsledek SEO, ikdyž tomuto faktu se nepřikládá takový význam.

Také samotné vnitřní prolinkování webu, kdy se zmíníte v nějakém článku o nějaká informaci ve vašem minulém článku a vhodně na něj odkážete odkazem, tak i to pomáhá v celkové relevantnosti vašeho webu v očích vyhledávače

Off-page optimalizace

Mezi off-page část optimalizace patří budování zpětných odkazů, které směřují na vaši stránku. Takže sem patří výměna odkazů mezi weby, registrace do katalogů, kupování odkazů nebo také přirozené odkazování (když na vás někdo odkáže jako na zdroj užitečných informací na nějakém fóru nebo stránce) což souvisí s kvalitním obsahem webu, takže on-page i off-page faktory jsou spolu svázány.

Základním zdrojem odkazů jsou odkazy z katalogů. Registrace do nich, je sice poměrně otravná (když ji děláte ve větším množství, ale získáte tím odkazy prakticky zadarmo, ikdyž o jejich kvalitě by se dalo dlouho debatovat). Poměrně důležitým zdrojem odkazů je výměna (hlavně tématická) odkazů s ostatními weby.

Vždy je lepší, ne-li jednoznačně nejlepší vyměňovat s weby, které mají společné nebo příbuzné téma, kterým se zabývají. Takže například pro web o autech je nejlepší vyměňovat se stránkami taktéž o autech, ale i například i s weby nabízející / popisující třeba pneumatiky, výfuky apod.

O nakupování odkazů jsem se zmiňoval v článku o monetizaci webu kde popisuji vyhýhody a nevýhody tohoto postupu. Ale nejlepší je vždy tématická výměna odkazů, jak jsem se zmiňoval výše.

Mezi dobrý zdroj odkazů i návštěvníků patří tzv. linkovací (záložkovací) služby o kterých jsem psal v nedávné době. Při optimalizaci je také důležité dávat pozor jestli nepoužíváte zakázané SEO techniky (Black Hat SEO), které vám ve vyhledávání nepomůžou, a hlavně vás můžou penalizovat například vyřazením z vyhledávačů, ale o těchto technikách až v některém z příštích článků.

Zajímá mě feedback (zpětná vazba) od vás čtenářů. Máte zájem o další článek z tohoto rozsáhlého tématu? Pomohl vám v něčem tento článek? Chybí v něm nějaké důležité informace? Budu rád když zanecháte svůj komentář zde na stránce.



Můj nový web najdete na OndřejMartinek.cz.

Spolupracuji na Pravopisně.cz - online diktáty tak, jak je neznáte.

Komentáře



Nezmínil ses o odkazování
roman | 10.05.2009 23:37

Nezmínil ses o odkazování v rámci samotného webu, toto je také důležité, dobrým linkováním v rámci svého webu můžeš mít sfleku pagerank 4. U on-page faktors ses nezmínil o sémantice stránky, tj. používat tagy logicky, tj. pro nadpis použít tag h1, podnadpisy h2,h3,h4, na důležitý text(tj. na klíčové slova) v odstavci textu používat tagy jako strong, nebo em.

Článek doplněn o informace
deshihk | 11.05.2009 20:05

Článek doplněn o chybějící informace, které zmínil v komentáři roman. díky za podnět


Autor:

Email:

Nadpis:

Text:


Ano jsem člověk